تلفن : 6-93 00 77 33 061
العربية العربية English English فارسی فارسی
درمان هموفیلی با ژن درمانی

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴/۰۱/۰۸

 

تهران-ایرنا-محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیای آمریکا به پیشرفت های چشمگیری برای درمان بیماری هموفیلی با استفاده از ژن دست یافتند.



در واقع بیماری به دلیل جهش ژنی بوجود می آید که مسئول تولید پروتئین انعقادکننده خون است. محققان سال ها به دنبال روشی بودند که با استفاده از ژن بتوانند هموفیلی را درمان کنند.

در این روش با تزریق ویروس های حامل غیر بیماری زا، کدهای ژنتیکی حامل توالی DNA، برای تولید فاکتورهای انعقادی، سالم باقی می مانند و بیماری بهبود می یابد. در حال حاضر تنها روش درمان بیماری، تزریق وریدی فاکتورهای انعقادی خون به طور منظم است که پروسه ای زمانبر و پرهزینه به حساب می آید.

هموفیلی به اختلال خونریزی دهنده ژنتیکی گفته می شود که در آن خون فرد مبتلا فاقد فاکتور شماره 8 است، یا میزان فاکتور کافی نیست. فاکتور شماره 8، فاکتور الزامی برای انعقاد خون است. در صورت وجود جراحت یا زخم در بدن بیمار، خونریزی بند نمی آید و میزان خونریزی باتوجه به شدت بیماری متفاوت است.

یکی از مهمترین اشکال بیماری، خونریزی داخلی در نواحی مفاصل است که درصورت تاخیر در درمان، منجر به فوت می شود.

با توجه به گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا، بیش از 20 هزار نفر در این کشور به این عارضه مبتلا هستند و هر سال حدود 400 نفر با این اختلال متولد می شوند. هموفیلی در مردان شیوع بیشتری دارد و از مادر به فرزند پسر منتقل می شود.نتایج این تحقیقات در نشریه Blood منتشر شده است.


fuck

نشریات الکترونیک

fuck

مقالات عمومی و تخصصی

fuck

تورمجازی و گالری تصاویر

fuck

پزشکان و متخصصان مجموعه آپادانا